Making Memories - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Inge Besten - WaarBenJij.nu Making Memories - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Inge Besten - WaarBenJij.nu

Making Memories

Door: Inge den Besten

Blijf op de hoogte en volg Inge

18 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Woooo, hoe ga ik in hemelsnaam de afgelopen weken beschrijven?! Het was geweldig! We hebben fantastische mensen ontmoet, ontzettend veel gezien en gedaan en onbeschrijfelijk veel beleefd!
Onze eerste stop was in Oudtshoorn, met de BazBus reisden we naar George en vanaf daar namen we een shuttle naar Backpackers Paradise, ons hostel in Oudtshoorn. Daar hebben we Marie uit Canada ontmoet, die we ook later tijden onze reis nog een paar keer zijn tegen gekomen. Oudtshoorn kan ik samenvatten in 'eat one, feed one and ride one'. Oudtshoorn staat namelijk bekend om zijn struisvogelboerderijen en we hebben dus heerlijk struisvogelvlees van de braai gegeten. De volgende dag zijn we naar zo'n boerderij geweest, waar we ze ook konden voeren en er zelfs op konden rijden.. Spannend!! Die krengen zijn echt super snel! Een ander hoogtepunt van Oudtshoorn zijn de Cango Caves. Wij hebben daar de adventure tour gedaan, waarbij je door super nauwe ruimtes gaat, waar je echt even moet struggelen om er door heen te komen. Geen aanrader voor mensen met claustrofobie, maar ik vond het echt gaaf! Een aantal jaar geleden heeft een vrouw daar elf uur vastgezeten! Ze was heel erg dik, maar wilde per se door die nauwe ruimtes kruipen, terwijl iedereen het haar afraadden. Toen ze vast zat, moest er een vacuümpomp komen, all the way from Cape Town, hahaha! En toen hebben ze haar als een soort wijnfles ontkurkt, plop!
Na één nachtje Oudtshoorn reisden we verder richting Wilderness. Terwijl we in George op de BazBus zaten te wachten, werden we benaderd door een vrouw van BBC. Ze werkte voor een Travel programma en wilde ons graag filmen terwijl we de BazBus in stapten en een paar vragen stellen in de BazBus. Hebben we ons 'moment of fame', toch nog gehad! Tijdens deze busrit werd er ook voor het eerst over de bungee van de Bloukrans Bridge gesproken, ga ik écht niet doen!
Het plan was om twee nachten in Wilderness te blijven, maar na één nacht besloten dat dat wel voldoende was om alles te zien. We hebben een kano+wandeltocht gedaan naar de waterval, waar we heerlijk hebben gezwommen. 's Middags hebben we de caveman van Wilderness bezocht, een man die al 7 jaar in een grot woont! Echt bizar om te zien, maar die grot is omgetoverd in een soort kunstwerk, het leek wel een museum!
Om 17.00 hadden we een shuttle geboekt naar Island Vibe in Knysna. Daar kwamen we ook Andy weer tegen. Een man uit Londen, die we de eerste dag in de BazBus al hadden gesproken. Hij nodigde ons meteen uit om mee te gaan eten met hem en Matthew en Davina, ook allebei uit de UK. Uiteindelijk sloten ook Sandra uit Duitsland en Sofie uit Zweden aan en zo hadden we een leuk groepje om mee te gaan eten. Daarna zijn we nog wat drankjes wezen doen bij Zanzibar en om 12 uur werd ik omgeroepen door de barman vanwege mijn verjaardag! Een paar smerige shotjes a.k.a. snailtrail en happy birthday!!
De volgende ochtend stond er een heerlijk ontbijt voor me klaar, dankzij Mandy! Ik heb genoten van alle felicitaties van uit Nederland, maar ook in Knysna werd er voor gezorgd dat ik me echt jarig voelde! Samen met Sandra zijn Mandy en ik met een boottour naar de Heads geweest en daarna hebben we nog even met de champagne geknald op mini-Waterfront. 's Avonds heeft Mandy weer goed voor me gezorgd, door me mee uit eten te nemen naar een super lekker visrestaurant! Waar er heel mooi en een tikkie gênant happy birthday voor me werd gezongen.
Mede dankzij de bedbugs waardoor een aantal meiden helemaal onder de beten en uitslag zaten, hadden we besloten een dagje eerder naar Plettenberg Bay te gaan, in plaats van drie nachten Knysna zijn. De laatste dag in Knysna hebben we twee mountainbikes gehuurd, waarmee we naar Leisure Island zijn gefietst en daar hebben we lekker een beetje liggen bijkomen op het strand. Omdat we niet weg konden gaan zonder een smerige oester te proeven, hebben we op de terugweg nog een stop gemaakt bij mini-Waterfront om zo'n zoute snottebel naar binnen te werken, ranzig joh!
's Avonds vertrokken we alweer met de BazBus naar Plett. Ook Nick, die we in Knysna hadden ontmoet, ging mee en met hem zijn we de rest van de Garden Route samen geweest. In Plett werden we ook weer herenigt met Andy en Davina en met z'n vijven zijn we weer lekker wezen eten en wat drankjes wezen doen. Plett heeft een geweldig strand, maar helaas werkte het weer voor ons niet zo mee! Zaterdag en zondag is het de hele dag koud en bewolkt geweest. Zaterdag hebben we daarom een hike gedaan op Robberg, wat echt een prachtige omgeving is! Zondag hebben we geen reet uitgevoerd en samen met Nick een beetje in het hostel rond gehangen. Gelukkig was het maandag eindelijk lekker weer, waardoor we de skydive konden doen! We hadden heel erg veel geluk, want na onze sprong sloeg werd de wind te hard en werd alles weer afgelast. Jeff was mijn instructor, hij vertelde dat we met z'n vieren (twee instructors + Mandy en ik) het vliegtuigje in zouden gaan en dat Mandy dan eerst zou springen. Wij zouden als tweede springen en hij legde uit waar ik moest gaan staan en hoe ik mijn armen moest houden. Van tachtig procent wat hij zei, verstond ik geen kont, maar het zou wel goed komen! Daar gingen we dan, de lucht in, point of no return! Ik genoot van het uitzicht en kon niet wachten om te springen! Op 10.000 feet (3 km) was het zover! Waaah, uit een vliegtuig springen! De vrije val duurde 34 seconden en het was zooooo gaaf! Het geeft een gevoel van zweven en vallen tegelijkertijd, heel gek! Een onbeschrijfelijk gevoel! Op 5.000 feet trok Jeff de parachute open en dan is het alleen maar genieten van de ervaring, het uitzicht en het gevoel! Wauw, wat was dit vet en wat kan ik iedereen aanraden om een skydive te doen! Ik wil nog een keer! We hebben de rest van de dag op het strand liggen nagenieten!
's Avonds namen Mandy, ik en Nick de BazBus naar DiJembe in Storms River, waar Andy al op ons wachtte. Dit was echt by far het allerleukste hostel! Met een geit, honden, paarden en een kameleon en Christoph, de grappigste Duitser die ik ooit tegen ben gekomen! Stroms River is ook de laatste optie waarvandaan je de bungee jump kon doen en dus werd hier nonstop overgesproken. Ik wist het écht niet! Het leek me zooo ongelooflijk eng, ik zou van angst in m'n broek poepen daarboven! Maar hoe meer ik er over praatte, hoe meer ik het stiekem toch wel wilde doen, gelukkig hadden we drie nachten om er over na te denken/wakker te liggen! De eerste dag zijn we gaan kayakken/lilo/bodyboard bij Storms River Mouth. Een ontzettend mooie omgeving en genoeg kansen om punten te verdienen voor de Nation Cup, waar Nederland, Duitsland en Engeland aan mee deden. Het weer sloeg om en we zaten allemaal te verkleumen in de kayaks. Gelukkig konden we een warme douche pakken en hebben we in het hostel wat flying fish gevangen! Flying fish is flavouerd bier, een drankje wat we hier heel veel gedronken hebben. We waren het er allemaal over eens dat we woensdag de bungee zouden doen, maar toen het eenmaal zo ver was, bedachten we dat donderdag toch een betere dag was (uhuh). Met z'n zevenen hebben we mountainbikes gehuurd, we dachten 'effe' te gaan fietsen. Nou, kanonnen! 22 km omhoog en omlaag, wat een helse tocht! Na deze prestatie besloten we dat we wel een cocktail hadden verdiend! 's Avonds werd er weer veel flying fish 'gecatched', wat een leven!
Donderdag, D-day, de laatste dag dat we de bungee zouden kunnen doen. Het moet gewoon! Om drie uur zouden we springen! Ik ben nog nooit zo nerveus en bang geweest, wat ga ik in vredesnaam doen! Maar eenmaal op de brug viel de spanning gek genoeg van me af.. De sfeer was zo chill! Iedereen was aan het dansen en er klonk lekkere muziek! Dit kan ik gewoon!! Toen het koord om m'n enkels werd gedaan, werd ik toch wel weer zenuwachtig. Oh men, wat ga ik doen! Ik werd door twee gasten naar het randje van de brug getild en daar moet je je tenen over de rand heen zetten. 'THREE TWO ONE BUNGEE!!', schreeuwen ze in m'n oor! En toen sprong ik gewoon.. Dat is ook het eerste wat je voelt, je springt. Maar een fractie later val je en lang ook! 'HOLY SHIT WAT DOE IK!!', is het enige wat ik dacht. Als het koord dan eenmaal terug veert na een paar seconden, is het puur genieten! Ik kon alleen maar schreeuwen en joelen en dan hang je daar te wachten tot zo'n mannetje je komt redden. Wat een kick! M'n bucketlist wordt korter en korter!
Diezelfde avond vertrokken we naar Jeffrey's Bay, samen met Andy, Nick en Michelle. Daar hebben we een jongen uitgehoord over de bungee en deden we net alsof we allemaal nog aan het twijfelen waren om het te doen. We kregen hem zelfs zo ver dat hij vanaf een bankje nadeed hoe hij sprong, haha! Jeffrey's Bay kan ik verder samenvatten in strand, surfen, feesten en genieten. Helaas, eindigde ons verblijf in Jeffrey's Bay minder leuk.. Mandy was met een aantal meiden gaan paardrijden, maar is van haar paard afgegooid met als gevolg een gekneusde enkel, gebroken vinger en een blauw oog. Het had nog veel erger kunnen zijn en gelukkig kon ze krukken krijgen, dus is ze nog een beetje mobiel. Hopen dat het lopen snel verbeterd! Het einde in Jeffrey's Bay was ook het moment van afscheid van Andy en Nick. Zij gaan verder met Christina en Jan naar Coffee Bay en wij zijn die avond naar Port Elizabeth gegaan om vanaf daar de volgende dag de Intercape nachtbus te nemen naar Cape Town.
We zijn nu dus weer terug in Kaapstad, stad van m'n hart! Gisteren zijn Luzan en Tessa vanuit Grabouw hier naar toe gekomen en zijn we lekker uit eten geweest. Het voelde weer als vanouds, alsof we niet weg zijn geweest! Vandaag ga ik denk voor de laatste keer genieten van Clifton Beach en vanavond hebben we afgesproken met Danique!
Morgen begint 'part 3' en ook het laatste deel van ons avontuur, de overland tour met Nomad! Ik heb er ontzettend veel zin in en ben heel benieuwd naar mijn volgende belevenissen! Ik heb écht de tijd van m'n leven hier en geniet zo van alles wat ik mee maak. Ik kan niet wachten om jullie alle verhalen in real life te vertellen, want er is nog zoveel wat niet allemaal in dit blog past. Maar eerst ga ik nog even wat meer herinneringen maken! Tot gauw! Dikke kus, Inge

  • 18 Maart 2014 - 10:39

    Karen:

    Zooooooooooooooooooo vet allemaal! Zit ik hier opdrachten te maken over de lever, vet jaloers.
    Klinkt supergoed allemaal :D Snel even skypen!!
    Heeel veel plezier nog verder met Part III, maar dat gaat vast lukken!
    xxxxxxxxxxxx

  • 18 Maart 2014 - 12:01

    Marianna:

    He tante je hebt wel lef zeg!!! Gelukkig wist ik dit niet van te voren allemaal. Ik ben wel weer heel blij met je verhaal, geniet er ook van. Nou nog heel veel plezier en tot over ongeveer 3 weekjes.
    ( ik ben al stiekem aan het aftellen) Groetjes mama xxx

  • 18 Maart 2014 - 14:00

    Nico:

    Weer bedankt voor je geweldige verhaal. Ik krijg wel de indruk dat het allemaal steeds gevaarlijker wordt (maar ook heel vet). Dat beloofd wat voor de komende weken.
    xxx pap

  • 18 Maart 2014 - 14:30

    Oom Dick:

    Geweldig om te lezen, Inge!
    In gedachten ben ik met je mee gesprongen uit dat vliegtuig en van die brug (want het lijkt me inderdaad echt kicken), maar in het echt durf ik eeeeecht niet!
    Tante Elma denk ik wel, dus wie weet doe ik met haar nog eens een duo-sprong.
    Veel plezier nog de komende 3 weken.
    Gr. oom Dick

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Actief sinds 25 Sept. 2012
Verslag gelezen: 353
Totaal aantal bezoekers 13125

Voorgaande reizen:

13 Januari 2014 - 11 April 2014

Afrika 2014

22 September 2012 - 02 November 2012

Minor Zambia

Landen bezocht: