Die eerste ervarings - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Inge Besten - WaarBenJij.nu Die eerste ervarings - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Inge Besten - WaarBenJij.nu

Die eerste ervarings

Blijf op de hoogte en volg Inge

16 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Grabouw

Maandag 13 januari was het zover! Onze reis begon met een autorit naar Brussel om vanaf daar via Doha naar Kaapstad te vliegen. Op Brussels airport hebben we nog gezellig een kop koffie gedronken bij de Starbucks en daarna snel afscheid genomen en onze bagage ingechecked. De eerste vlucht ging prima en we hebben lekker wat films gekeken. We landden 's avonds laat in Doha, Qatar. Daar werden we met een bus naar het vliegveld gebracht en toen brak de slaap toch wel aan. We vroegen een medewerker of we ergens konden slapen en blijkbaar zien we er echt enorm Hollands uit, want we werden al meteen aangesproken met een gebrekkig 'alles goed?' Uiteindelijk hebben we een paar uurtjes in een soort speeltoestel voor kids onze ogen dicht kunnen doen. Tijdens de tweede vlucht zaten we naast een man in Pakistan, hij lulde in zijn gebrekkig Engels de oren van m'n kop af. Uiteindelijk ben ik met een muziekje in m'n oren toch lekker in slaap gevallen. Daarna heb ik nog een documentaire van Nelson Mandela gezien, vond ik wel zo toepasselijk. Na nog een geplande tussenstop in Johannesburg, vlogen we dan ein-de-lijk naar onze eindbestemming Kaapstad! Die laatste anderhalf uur heb ik alleen maar uit het raampje gekeken. Wat een land! Het landschap verandert echt om de 5 minuten van groen naar rood, steden en dorpen, uitgestrekte vlaktes en gigantische heuvels. Genoeg te zien voor de komende maanden!
We werden door Luzanne en Ulan (medewerkers van Agapé) van het vliegveld gehaald en dat voelde meteen als een warm welkom! Onderweg hebben we onze ogen uitgekeken: mensen die over de snelweg rennen, townships, de tafelberg, het strand, aan de linkerkant van de wegrijden! Maar wat een stad! Ik vind het niet gek dat deze stad is uitgeroepen tot dé 'must see city' van 2014!
Als je na Kaapstad de eerste berg over gaat, kom je in Grabouw, waar wij de eerste zes weken zullen zijn, het ligt zo'n 70 km vanaf Kaapstad. Grabouw is heel anders dan Kaapstad, het is veel armer en één en al township, er lopen dan ook veel minder blanke mensen hier. We zijn snel langs alle 4 de terreinen van Agapé gereden en hebben de sleutel van ons huisje opgehaald bij Gerrit en Ami, de directors van Agapé. Daarna brachten Ulan en Luzanne ons naar ons verblijf op Agapé 1. We hebben het echt onwijs getroffen, we hebben een grote woonkamer, meerdere slaapkamers en zelfs twee badkamers, totaal niet wat we verwacht hadden! Foto's volgens snel ;) Om dinsdagavond 11 uur konden we eindelijk lekker slapen!

Woensdagochtend werden we om half 10 opgehaald door Luzan en Ulan om wat boodschappen te doen. We waren in de winkel een beetje aan het overleggen wat we allemaal moesten hebben, toen er een medewerker lachend naar ons toe kwam: 'Where do you come from? Your language is so beautiful!'. Precies wat ik vind van het Afrikaans! Als je langzaam praat kun je elkaar echt heel makkelijk begrijpen, maar zodra ze wat sneller praten lijkt de taal totaal anders!
's Middags kwamen Ami en haar zoon Gideon langs voor een korte introductie. We werden uitgenodigd om die avond bij Gerrit en Ami en hun (pleeg)kinderen te komen eten. Voor het eten zijn we nog even in Grabouw wezen pinnen. De wegen zijn hier goed, maar het is nog wel even wennen aan de verkeersregels en vooral het links rijden. Er zijn heel veel stopborden, je hebt bijvoorbeeld kruisingen waarbij 4 stopborden staan: een vierstopkruising. Degene die dan als eerst stopt, mag ook als eerst weer verder rijden! Moet je maar net weten ;).
Het eten 's avonds was erg gezellig! Er is de hele avond geprobeerd om Afrikaans te praten, dus ek hoop dat ek dit vinnig onder die knie kry!

Vanochtend zouden we om 8 uur worden opgehaald. Ik heb al gemerkt dat de planning hier met de seconde veranderd, dus we waren ook niet verrast toen dat ietsjes later bleek te zijn. We werden afgezet bij het Asiphe huis, bij Agapé 2. Even om een beeld te schetsen: wij wonen nu bij Agapé 1, daar woont nog een andere familie (childrens home) met 'eigen' kinderen en pleegkinderen, wat allemaal lekker door elkaar heen gaat! Verder is er een 'preschool' en een klein kerkje. Agapé 2 is op loopafstand van Agapé 1 en daar is ook een childrens home, een schooltje en Asiphe. Agapé 3 en 4 zijn wat verder weg en daar zijn we nog niet lang geweest, dus daar kan ik later vast meer over vertellen. Vandaag waren we dus bij Asiphe! Asiphe is een huis voor disabled children. De kinderen die hier wonen hebben allemaal een lichamelijke handicap en sommige ook een verstandelijke handicap. Diagnoses lopen uiteen van foetaal alcohol syndroom tot blindheid en spasmen. Ze krijgen elke ochtend speciale oefeningen, voor hun spieren en het verbeteren van hun lichaamshouding. Verder hebben ze gewoon de dagelijkse verzorging nodig, zoals eten, wassen, luiers verschonen enzovoort! De vrouwen die hier werken zijn echt super! Ze draaien shifts van 12 uur (7.00 uur – 19.00 uur)! Ze behandelen de kinderen hier echt met liefde, in tegenstelling tot sommige andere plekken in Zuid-Afrika, waar deze kinderen niet worden geaccepteerd! Kinderen worden gewoon mishandeld door hun ouders vanwege hun handicap! Bizar!! Dus echt geweldig dat Asiphe er is! Ik vind het nog wel lastig om met bepaalde kinderen te werken, omdat ze gewoon heel weinig reageren. Maar er zijn ook kids bij die heel goed reageren en veel mimiek hebben en dat is erg leuk! En met de dames die hier werken kunnen we in ieder geval leuk kletsen en er klinken enorme schaterlachen als we proberen Afrikaans te praten. Zo zijn er al genoeg miscommunicaties geweest, oa over grote bruine poezen haha.
Na het werk in Asiphe zijn we met Ulan mee geweest om wat kinderen op te halen van school. Er is hier in Grabouw ook een basisschool speciaal voor kinderen met HIV, omdat die kinderen niet terecht kunnen op een normale school.
En nu zijn we even met iemand mee gereden naar Agapé 2 om gebruik te maken van het internet! Hebben we gelijk een auto kunnen regelen, die we maandag waarschijnlijk kunnen ophalen in Kaapstad. Dan zijn we lekker mobiel! Want we mogen wel lopen tussen Agapé 1 en 2, maar niet naar 3 en 4 ivm onze veiligheid. En in de weekenden kunnen we dan Kaapstad verder ontdekken!

Zo dat waren die eerste ervarings, tot gou!

• 16 Januari 2014 - 16:40

Maryse:

Ingieeee,
    Het eerste verslag!! Tof om te lezen.
    Knuffel voor jullie!

Dionne:

Wat tof dat jullie heelhuids zijn aaangekomen, maar wat een reis! Tof verhaal. Lekker en genieten en ons op de hoogte houden!:)

• 16 Januari 2014 - 17:55

Anne:

Dat klinkt als volop genieten al!! fijn dat jullie goed zijn aangekomen:) ben benieuwd naar foto's!

• 16 Januari 2014 - 20:38

Karel:

Leuk man! Fijn dat de mensen jullie je zo welkom laten voelen!
    En zo te horen valt er nog heeeeel veel te zien en mee te maken :D
    Oja, wij hebben op dit moment ook geen internet thuis, so we know the feeling ;)

Kussie van je zussie

• 16 Januari 2014 - 21:52

Sara:

Klinkt erg interessant allemaal, ik (en ian) zal je verhalen volgen. Ik ben benieuwd wat je allemaal gaat meemaken. Gelukkig kun je al die kinderen misschien een beetje helpen met je geneeskunde-kennis. Succes!! (Wel een lange reis zeg, en bij kinderspeelding zie ik echt een macdonalds glijbaan voor m waarin je slaapt haha)

• 17 Januari 2014 - 01:00

Rob:

Zoals karen al zei. Wij leven nu ook in de slumps zo zonder internet!
    Goed om te horen dat je het naar je zin hebt! Lekker weertje ook? Hier is het prachtig. . Sarcasm -_-
    Toodles rob

• 17 Januari 2014 - 01:00

Rob:

Zoals karen al zei. Wij leven nu ook in de slumps zo zonder internet!
    Toodles rob

• 17 Januari 2014 - 07:56

Liselotte:

Inge!

Wat leuk om dit te lezen en fijn dat jullie veilig zijn aangekomen!
    Hoe vet zou het zijn als je als je terug komt vloeiend Afrikaans kunt spreken:)
    Heel veel plezier en ik ben benieuwd naar je volgende verslag:)

Liefs

• 17 Januari 2014 - 11:03

Wingerine:

Inge, wat een gedetailleerd verslag: hartelijk bedankt.

• 17 Januari 2014 - 13:07

Wim:

Dit is 'n interessante blog Inge.
    As jy elke dag so 'n lang blog maak, kan jy na afloop jou eie boek te spandeer ... ;-)

• 17 Januari 2014 - 23:43

Nico:

Prachtig verslag Inge. Ik hoop dat er nog vele volgen. Zo beleven we het een beetje met jullie mee van afstand. Ik ben jaloers!
    xxx pap

• 18 Januari 2014 - 16:30

Remco:

Leuk om te lezen Inge! Keep us up to date :).
    Ek wens jy baie pret!