You are welcome! - Reisverslag uit Choma, Zambia van Inge Besten - WaarBenJij.nu You are welcome! - Reisverslag uit Choma, Zambia van Inge Besten - WaarBenJij.nu

You are welcome!

Blijf op de hoogte en volg Inge

30 September 2012 | Zambia, Choma

Time flies! We zijn nu al een week in Macha! Hier mijn belevenissen van de afgelopen dagen.

28-09-2012
Vanochtend zijn we om zes uur opgestaan, omdat we om kwart voor zeven hier weg moesten lopen, zodat we op tijd bij de MICS (Macha Innovative Community School) aankwamen. We waren ruim op tijd en konden dus nog even over het schoolplein rondkijken voordat de bel klonk. Toen de bel werd geluiden, gingen alle kinderen in nette rijen staan en werd het volkslied gezongen, kippenvel! Daarna gingen we naar binnen en werden er allerlei welkomsliederen voor ons gezongen en werd er met ons gedanst, heel leuk. Na de liedjes, werden we uitgenodigd om naar voren te komen. Daar moesten we ons voorstellen, vertellen waar we vandaan kwamen, wat we in Macha komen doen én wat onze favoriete maaltijd is. De leraren deden nog een dans en wij moesten ook mee doen. De kinderen lagen helemaal in een deuk en we werden keihard uitgelachen, onze dans skills zijn blijkbaar niet zo ritmisch als we dachten. We kregen van alle kinderen en leraren een hand en van één van de juffen kreeg ik een briefje in mijn hand gedrukt. 'I am Esther, I am a teachter at MICS teaching grade 7. The moment I saw you, I liked you so much. Be my friend.' Met haar telefoonnummer erop. Super grappig! We hadden bedacht dat we haar hier een keer konden uitnodigen op pannenkoeken te eten. We kregen nog wat rondleidingen door de school en waren weer vroeg terug.
's Middags heeft Nicole haar pannenkoekbak kunsten geshowt en daarna hadden we weer college van dokter Thuma. Waar Paulus er vier uur lang saai verhaal over de Millenium Development Goals houdt, weet Thuma er een leuke, korte presentatie van te maken. Daarna had hij nog een college over ondervoeding. Hij belooft de Nobelprijs aan degene die dat probleem oplost. Met voedsel geven alleen ben je er niet, het ligt ingewikkelder.
Na college heb ik Eva nog even geassisteerd met het scheidsrechter spelen bij de kinderen die achter ons huis aan het voetballen waren.
Toen we aan ons avondeten zaten, zagen we ineens meneer Nouwen aan komen lopen. Een docent van het Erasmus MC en coördinator van deze minor. Hij had zijn bezoek al aangekondigd, maar wist ons toch te verrassen. Hij blijft hier ongeveer een week en verblijft in een kamer van het huis van dokter Thuma.
Vanavond hebben we met z'n allen achter de laptop een filmpje gekeken en nu lekker tukken. Morgenochtend ben ik vrij, alleen 's middags college. Maar we moeten er wel vroeg uit voor het ontbijt en we moeten alle ballonnen nog opblazen voor Nicoles verjaardag!

29-09-2012
Om half zeven ging de wekker, snel even aankleden en ballonnen blazen. De jongens hadden de eetzaal al versierd met slingers. De rest van de ochtend was ik vrij en heb ik een beetje gelezen en gewhatsappt met m'n leuke dispuutje Heros!
's Middags zijn we naar de dam hier in de buurt gelopen. De grond is daar zo kurk droog, echt ongelofelijk dat daar nog bomen en planten groeien.
Aan het eind van de middag zijn we naar de craftshopt gegaan. Een winkeltje met allerlei zelf gemaakte spullen uit de omgeving, hele leuke dingetjes! Ik heb een mooie trommel gekocht, hopen dattie in m'n backpack past! We gaan maandag nog even terug, om wat souvenirtjes in te slaan. Naast de craftshop zit een restaurant waar we hebben gegeten. Heeeerlijk, zo'n koude cola! Dat kan je dan toch wel waarderen na een week lang alleen maar water en thee. Toen we lekker aan onze cola zaten, kwam er ineens een complete band aanfietsen met instrumenten en al. Dus voor, tijdens en na het eten hebben we onze Afrikaanse moves weer kunnen verbeteren. Daarna uitbuiken bij een potje mens erger je niet, lekker Nederlands. Was een leuke avond!

30-09-2012
Vanochtend zijn we naar de kerk geweest, een hele happening is dat! Van hele noten hebben ze daar nog nooit gehoord, wat een swingend gezelschap! De dienst begon met een aantal nummers en gebed. Daarna werd er gevraagd of de mensen die voor het eerst in deze kerk waren naar voren wilden komen. Alle ogen waren natuurlijk meteen op ons gericht en we konden er niet onderuit. We moesten ons voorstellen en vertellen wat we komen doen in Macha en hoe lang we nog blijven. En dat voor zo'n 800 tot 900 mensen. Na ons voorstelrondje, kregen we een welkomsapplaus. Dat hadden we op die school ook al gehad, ze klappen een paar keer te gelijk in hun handen en roepen dan: YOU ARE WELCOME! Daarna renden we bijna weer naar onze plaatsen en werd de dienst voortgezet. Er kwamen omstebeurt een aantal koortjes zingen en dansen. Echt een paar keer kippenvel gehad! Daarna begon de preek, dat was wel een lange zit hoor met die hitte. Het ging over peace in the community. Na de preek waren er nog wat afsluitende nummers en het totaal duurde zo'n twee uur.
Daarna hebben we lekker onderuit gezeten bij The Hangover en toen was het alweer lunch time. We moesten goed eten, want daarna was dé wedstrijd van week! Om vier uur zou het beginnen, maar ja T.I.A. hè, om vijf uur kwamen de Zambianen aanzetten. Ze hebben ons dik ingezet, dus je kan wel stellen dat we ons al helemaal hebben aangepast aan de Ubuntu cultuur: de ander laten winnen.
Na de match stond het eten alweer klaar, English breakfast for dinner, ja we stonden toch een beetje gek te kijken! Maar heerlijk gegeten hoor. Er werd ook nog popcorn bij geserveerd, maar die hebben we maar bewaard voor de film van vanavond.

• 30 September 2012 - 20:34

Wernher:

Inge, weer superleuk verslag, we blijven je volgen, zijn er ook filmpjes van jullie dansjes:-)

• 30 September 2012 - 20:48

Elise:

Heei inge,
    Leuke verhalen ik word er helemaal jaloers van dat ik daar niet ben haha :p
    Nog veel succes daar! :)
    X je nichtje elise

• 30 September 2012 - 22:33

Marianna:

Het klinkt goed allemaal en het eten bevalt dus ook wel. Je soep was dus niet nodig. Nog veel plezier en tot horens! Xxx mama