Talking shit - Reisverslag uit Choma, Zambia van Inge Besten - WaarBenJij.nu Talking shit - Reisverslag uit Choma, Zambia van Inge Besten - WaarBenJij.nu

Talking shit

Blijf op de hoogte en volg Inge

04 Oktober 2012 | Zambia, Choma

03-10-2012
Vandaag was college dag! 's Ochtends stond er drie en half uur college op het programma en 's middags weer twee uur. Voor de rest hebben we eigenlijk niks uitgevoerd, behalve op de wc gezeten. Iedereen is nu zo'n beetje aan de schijt, op een enkeling na. Na college hebben we daarom een beetje voor pampus voor de tv gelegen. Een aantal mensen zijn de watertoren nog opgeklommen, maar daar voelde ik me niet fit genoeg voor. Het schijnt wel een waanzinnig uitzicht te zijn dus wil nog wel een keer naar boven in de komende weken. Ook hebben we gedag gezegd tegen meneer Nouwen (docent van het Erasmus) die ons heeft verlaten en op weg is naar Indonesië (rot baan heeft die vent ook).

04-10-2012
Vanmorgen zaten we om zeven uur al weer aan het ontbijt. Om half 9 moest ik op Paediatrics zijn, om samen met Iris de rondes met dokter Thuma mee te lopen. Dokter Thuma is heel leuk om mee mee te lopen, hij legt ontzettend veel uit. Op Paediatrics liggen kinderen variërend in de leeftijd van nul tot vijf jaar. Er is een grote diversiteit aan klachten, zo was er een paar maanden oud jongetje dat aan een schisus was geopereerd, een hazenlip in combinatie met een open gehemelte. Dit was gedaan door de chirurg die een paar dagen geleden uit Lusaka over was gekomen. Goede zaak! Voor zo'n kind kan het zoveel betekenen voor de rest van zijn leven. Ook was er een meisje van een paar maanden oud dat gesloten labia minor had, in principe helemaal niet erg, want dat komt vanzelf weer goed, maar de moeder was heel bang dat het meisje onvruchtbaar zou worden. Onvruchtbaarheid is een groot issue hier, zolang je geen kinderen hebt gebaard, ben je geen vrouw, wat je leeftijd ook is. Naast deze gevallen, heb ik ook weer opvallend veel kinderen met brandwonden gezien. Zo sneu! Dat grijpt je echt aan. Helaas, voelde ik me nog steeds niet helemaal lekker en ben ik dus al eerder terug gegaan. Ik heb dus niet de hele afdeling kunnen zien, maar hopelijk kan in de komende weken nog.
Vanavond zijn we met z'n alle, inclusief Merel en Beauty (kinderen van Janneke van Dijk en Gertjan van Stam), gaan eten in het restaurant. Helaas was de cola op! Tja, wat doe je eraan T.I.A. Maar de patat, hamburgers en pizza smaakten er niet minder om! Mijn buik kon het gelukkig allemaal aan. Hopelijk gaat het morgen nog beter, want dit weekend verblijven we bij de Locals. Ik denk dat ik maar preventief aan de Imodium ga.

  • 04 Oktober 2012 - 23:14

    Frances:

    Echt weer een super leuk en interessant reisverslag inge. Ik kijk er elke keer weer naar uit. Volgens mij doe jij ontzettend veel indrukken op, vooral hoe men met elkaar omgaat. Zoals de bv brandwonden veroorzaakt door ....!. Ik hoop dat de diarree snel overgaat en zie het volgende verslag graag weer komen.

  • 05 Oktober 2012 - 18:57

    Marianna:

    T.I.A. herken ik ook nog van Indonesië, op lombok was ook de cola op.
    Toevallig net een programma gekeken over Liliana Fonds,ging over kinderen die geholpen werden in Zambia, ziekenhuis van Macha.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Actief sinds 25 Sept. 2012
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 13150

Voorgaande reizen:

13 Januari 2014 - 11 April 2014

Afrika 2014

22 September 2012 - 02 November 2012

Minor Zambia

Landen bezocht: